خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/14 - 12:29
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : سیاسی
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در نشست مشترک مجلس و دولت:

آغاز نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دولت/ حسرت اختلاف میان قوا را با الگوی تعامل به دل بدخواهان خواهیم گذاشت

رئیس جمهور با بیان اینکه نهضت اتمام پروژه های نیمه تمام در دولت آغاز شده است، گفت: در دولت معتقدیم نباید از کنار مسائل عبور کنیم بلکه باید برای رفع مشکلات و مسائل موجود گام برداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در نشست مشترک نمایندگان مجلس و اعضای هیات دولت که امروز (سه شنبه، 14 آذرماه) برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله سید حسن مدرس (ره)، گفت: همواره سیره و سلوک عارفانه، عالمانه، انقلابی و مردم داری وی را برای همه دولتمردان و نمایندگان یک سیره و الگو می‌دانیم.  اینکه دولت و مجلس برای تجلیل از مقام شهید مدرس در کنار یکدیگر جمع شدیم به دلیل اخلاص وی، فریادهای انقلابی‌اش بر سر تبهکاران و ظالمان و دفاع از حقوق مردم  برای رضای خداست و رمز بقای شهید مدرس خداباوری او بود.

وی ضمن تبریک روز مجلس به نمایندگان، اعضای هیات رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: امیدوارم این نهاد برخواسته از رأی و اراده مردم که نشان جمهوریت و اسلامیت نظام و تحقق و اراده مردم است، روز به روز ارتقاء پیدا کند و هر روز نیازهای مردم با قوانین متقن مجلس تصویب و ریل گذاری متقن برطرف شود و دولتمردان را موظف کند هرچند دولتمردان نیز خود را موظف می دانند که در همین مسیر و ریل حرکت کنند و نتیجه آن رضایت مردم، خداوند و رهبر انقلاب باشد.

تمام تلاش دولت و مجلس باید رفع کاستی‌ها و نیازهای مردم باشد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه جلسه امروز دولت و مجلس مبارک بوده، بر اهمیت تبادل نظر میان این دو قوه تاکید و تصریح کرد: مسئولیت همه ما مشترک بوده و بر یک کشتی سوار هستیم و قضاوت مردم نیز همین طور خواهد بود. اگر موفقیتی در کشور ثبت شود به نام همه ثبت خواهد شد و اگر کاستی وجود داشته باشد از همه مسئولان توقع خواهند داشت. نمایندگان در حوزه های انتخابیه مورد سوال مردم قرار می گیرند و ما نیز هنگامی که در مراکز استان ها حاضر می شویم همواره این سوال ها مطرح می شود، مردم خوبی ها را می بینند و اقدامات مثبت موجب تقدیر و تشکر آن ها بوده و کاستی ها نیز آن ها را رنج می دهد. تمام تلاش دولت و مجلس باید رفع کاستی ها و نیازهای مردم باشد.

وی با بیان اینکه نیازها باید واقعی دیده شوند، عنوان کرد: در تمام مراحل بودجه ریزی بر اساس اصل 75 قانون اساسی هزینه ها باید واقعی دیده شود، واقعی دیدن هزینه ها و درآمدها باید مورد توجه همه قرار بگیرد. نیازها باید واقعی دیده شده و رفع نیازها نیز با جدیت پیگیری شود. ما نیز در دولت تمام تلاشمان این است که نیازهای واقعی که در کشور دیده شده را مورد پیگیری قرار دهیم. با توجه به اینکه ممکن است در برخی از موارد به میزان تقاضا، عرضه نداشته باشیم باید اولویت بندی کنیم و دولت و مجلس نیز در بررسی ها به این موارد توجه ویژه ای داشته باشند.

رفع نیازهای‌ کشور با نگاه به اولویت‌ها مورد توجه دولت و مجلس 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه رفع نیازها باید بر اساس اولویت های کشور باشد، افزود: در مواردی که تشخیص دولت در میدان این است که امری فوری بوده با کسب اجازه از مجلس کار را ادامه دهد، در این محل قانون پیش بینی فوریت کرده چرا که در امور اجرایی ممکن است مجری با تنگنایی مواجه شود. ما معتقدیم در نظام جمهوری اسلامی و در نظام ولایت فقیه بن بستی وجود ندارد لذا ما باید نیاز را بشناسیم و مشکل را خوب درک کنیم. اگر مسئله شناسی به خوبی صورت بگیرد و راهکارهای حل مسئله به درستی شناخته شود، مسئله حل خواهد شد.

وی افزود: در دولت معتقدیم اگر چاله‌ای در مسیر مشاهده می شود باید چاره‌ای اندیشیده شود و اگر مسئله ای وجود داشت باید حل مسئله کنیم نه اینکه از کنار آن عبور کنیم و بگوییم دولت ها و مجالس گذشته به نحو دیگری برخورد کرده اند و ما نیز از کنار آن عبور کنیم. ما معتقدیم که مسئله را باید به خوبی شناخت و برای رفع آن اقدام کرد حتی اگر راهکار به روز نبود یا زمان بر بود، مسئولان دولتی و نمایندگان به مردم اعلام کنند و مشخص شود و مردم بدانند که مسئله آنها شناخته شده و بدانند که مسئولان متوجه مشکلات می شوند و مصمم برای رفع آن ها هستند. این موضوع به مردم آرامش می دهد و بنده نیز همواره به همکارانم تاکید دارم که از کنار مسائل عبور نکنید.

رئیس جمهور همچنین یادآور شد: اگر در منطقه ای پروژه ای مدت ها معطل مانده به همکارانم می گویم که این پروژه با وجود اینکه 20 سال نیمه تمام مانده باید تمام شود، نمی شود از کنار مسائل عبور کنیم.  به هر دلیلی طی سال های گذشته بودجه مربوطه اختصاص پیدا نکرده است لذا ما باید به مردم بگوییم و با آن ها صحبت کنیم و علت را توضیح دهیم و تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا کارها پیش رود.

نهضت به اتمام رساندن پروژه ها را در دولت آغاز کردیم

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: نهضت به اتمام رساندن پروژه ها را در دولت آغاز کردیم و معتقدیم با قدرت این راه باید ادامه پیدا کند. اگر بخواهیم کارخانه ای بسازیم باید دستگاه ها را از خارج و داخل تهیه کنیم و زیرساخت های آن را فراهم کنیم تا اشتغال ایجاد شود و زمانی که کارگاه یا کارخانه ای دارای مشکلی است باید آن رفع شده و در خط تولید قرار بگیرد، این امر یک اصل بسیار عقلانی بوده که باید ابتدا کارهای نیمه تمام را تمام کنیم تا تولید رونق بگیرد و اشتغال برای مردم فراهم شود. نمایندگان می دانند که وقتی در مناطقی اینگونه عمل می شود تا چه میزان موثر است.

دولت و مجلس به دنبال پایه ریزی نظام عادلانه پرداخت هستند

به گزارش خانه ملت، حجت الاسلام رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع معلمان، بازنشستگان و متناسب سازی ها در این خصوص، گفت: اینکه وضعیت این افراد باید از لحاظ اداری و استخدامی روشن شود درست است اما دولت و مجلس باید یک نظام عادلانه پرداخت نسبت به آنها را نیز دنبال کند که اقشار مختلفی که به شما هم مراجعه می کنند از جمله اساتید دانشگاه و معلمانی که باید شأن آنها حفظ شود و کارمندان و کارشناسان پرتلاش که نظام پرداخت آنها باید عادلانه باشد و همه ما نسبت به این اقشار وظیفه داریم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نگاه دولت و مجلس با توجه به ظرفیت ها و منابع موجود کشور باید پایه ریزی یک نظام عادلانه پرداخت داشته باشد تا هر کسی با هر چه دارد بتواند به اهداف خود برسد، اظهار کرد: درباره این موضوع به شما نمایندگان در حوزه های انتخابیه مراجعه شده و ما نیز می دانیم که مردم به دنبال نظام عادلانه پرداخت هستند. شما در مجلس نیز به این موضوع در بودجه سنواتی و بخش قابل توجهی از آن را در برنامه توسعه هفتم دیدید.

وی در ادامه با اشاره به جمعیت 85 میلیون نفری کشور که همه آنها باید در جریان برنامه ریزی دولت دیده شده و در طراحی آن به حساب بیایند، اذعان کرد: ما در دولت، مسئول همه جمهور و مردم هستیم. شما هم علیرغم اینکه هر کدام نماینده بخشی از مردم کشور هستید، اینجا از لسان کل مردم سخن می گویید از این رو همه ما مأموریت داریم نظام عادلانه پرداخت را پیگیری کنیم که با همکاری مجلس با نگاه به داشته های موجود کشور قابل انجام است.

نقد مصلحانه به اصلاح دستگاه‌های اداری کشور می‌انجامد و باعث اصلاح امور می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با تأکید بر ضرورت تلاش برای نبود کسری بودجه در کشور، عنوان کرد: کسری بودجه باعث تورم و بروز مشکلات است و تلاش همگانی می خواهد. حضرت آقا فرموده اند کسری بودجه ریشه همه مسائل است از این رو باید تلاش کنیم تا برطرف شود.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه با بیان اینکه بعد از تصویب هر قانون، زمانی نیز برای اجرای آن مورد نیاز است، گفت: اگر قوانین به صورت دقیق اجرا نشود، کام را شیرین نمی کند؛ برای مثال در خصوص رتبه بندی معلمان، دولت تلاش کرد مشکل معلمان که 11 سال است به دولت و مجلس چشم دوخته اند برطرف شود و به نتیجه برسد و مانند اساتید دانشگاه که 40 سال است از طریق ممیزی در سطوح مختلف تقسیم بندی می شوند، رتبه بندی شوند که اجرای آن دقت لازم می خواهد تا شاخص های موجود در قانون عملیاتی شود و هر کسی در جایی که لازم است بنشیند و شأن او هم حفظ شود؛ البته مجری باید زمان را در نظر بگیرد که این مدت زیاد طولانی نشود و مردم نیز وقتی می بینند قانون به درستی اجرا می شود نباید اعتراض کنند که البته معترضان عده کمی هستند.

وی در ادامه موضوع تصویب و اجرای قانون را در کنار هم حائز اهمیت خواند و افزود: الگوی مناسب میان دولت و مجلس، الگوی تعامل، همکاری و هماهنگی است و البته به این معنا نیست که اگر نماینده ای نسبت به دولت انتقاد دارد مطرح نکند که قطعا این نقدها به دولت در اصلاح امور کمک می کند. بارها گفته ایم نقد مصلحانه به اصلاح دستگاه های اداری کشور می انجامد که ممکن است گاهی برخی دستگاه ها در انجام وظایف خود غفلتی کنند که بعد از نقد منصفانه کار خود را اصلاح کنند که در این سخنی نیست و حتما می تواند تأثیرگذار باشد.

حسرت بروز اختلاف میان قوا و دستگاه‌های کشور را با الگوی تعامل به دل بدخواهان خواهیم گذاشت

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با بیان اینکه بسیاری افراد این موضوع را در سر می پرورانند که تا مسأله ای میان دولت و مجلس پدیدار می شود، بگویند آنها با هم دچار اختلاف شده و بگومگو کرده اند، تأکید کرد: ضمن حفظ جایگاه نمایندگان مجلس، دولت و دستگاه های مختلف باید بگویم ما حسرت اینکه این افراد روزی ببینند اختلاف میان دولت، مجلس و دستگاه های کشور ایجاد شده است را به دل آنها خواهیم گذاشت. ما گفتگو و صحبت و نشست داریم، ممکن است جایی اختلاف نظر باشد که با همین نشست ها، اختلافات هم حل می شود. ما مصممیم کار مردم عقب نیفتد و مصممیم مشکلات مردم را شناخته، پیگیری کنیم و حل کنیم. اراده مجلس و دولت همین است و در این مسیر نظرات نیز مطرح می شود.

رئیس قوه مجریه در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جریان خطبه نماز عید سعید فطر عنوان کرد: ایشان فرمودند کشور می تواند با اتفاق نظر به اداره امور پرداخته و به دور از اختلافات، کار را پیش ببرد و ما معتقدیم کشور در حال توسعه بوده و قطار پیشرفت در حال حرکت است و آنها که تا کنون ندیده اند هیچگاه هم نمی توانند آن را ببیند. البته که مشکلات وجود دارد اما با عنایت حضرت حق، توجه به رهنمون های رهبری و با اراده پولادین مردم و جوانان قابل حل است.

وی در ادامه با بیان اینکه بر این اعتقادیم که در حوزه تخصیص اعتبارات به بخش های اقتصادی باید به بخش های فرهنگی، علمی و آموزشی هم توجه شود که قطعا درست بوده و در قانون بودجه هم به آن توجه شده است، گفت: حمایت از خانواده و جمعیت نکته مهم و محوری است که سیاست مصوب دارد و مورد توجه دولت و مجلس است و در بودجه 1403 به آن توجه کرده ایم و نکات نمایندگان را در آن خواهیم دید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه قطعا مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال می کنیم و نه از طریق رکود، تأکید کرد: برای مهار تورم دو راه داریم؛ ایجاد رکود و یا رشد تولید. حضرت آقا به درستی و حکیمانه فرمودند وظیفه دولت و مجلس مهار تورم باشد که باید از طریق رشد تولید صورت گیرد، از این رو مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال می کنیم که اگر نکاتی درباره آن وجود دارد در بانک مرکزی، وزارتخانه های اقتصادی و کمیسیون های تخصصی مجلس که اقتصادی هستند پیگیری می شود.

برخی مباحث اقتصادی باید در جلسات غیرعلنی مطرح شود تا ایجاد انتظار نکند

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه طرح برخی مباحث اقتصادی در جلسات کمیسیون های تخصصی و یا صحن علنی مجلس خوب است اما برخی دیگر نباید اینگونه مطرح شود، عنوان کرد: طرح علنی برخی مباحث اقتصادی ممکن است انتظاراتی پیش بیاورد و نگاه های مختلف در بازار ایجاد کند و فعالان اقتصادی با مشکل مواجه شوند از این رو بهتر است به جلسات تخصصی یا غیرعلنی موکول شود؛ البته قطعا نتیجه آن باید به مردم گزارش شود اما دیدگاه ها مختلف بوده و ممکن است سه رئیس کمیسیون در پشت سخنگاه سه نقطه نظر مختلف اقتصادی داشته باشند که محترم است و از سوی دیگر نظرات کارشناسی در محیط های دانشگاه و آکادمیک که البته مورد توجه ما است هم متفاوت باشد. باید در نظر داشت دولت را تنها با یک نظر می توان اداره کرد و آن هم نه نظرات مختلف بلکه نظراتی که قانون شده و دستوری برای دولت محسوب می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هر نظری که پای تخته گفته شد ضمن اینکه قطعا محترم است را نمی توانیم در عرصه اقتصادی به مرحله اجرا در بیاوریم، گفت: اداره امور کشور باید بر یک مبنای ثابت و آن هم نه بر اساس سلیقه باشد بلکه باید بر طبق سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب باشد که بر مبنای آن قوانین تدوین می شود و ما هم اجرا می کنیم و هر کجا تفسیرهای مختلف از قانون صورت بگیرد، مجلس آن را انجام می دهد.

استانداران، فرمانداران و بخشداران نباید دخالتی در بررسی صلاحیت افراد داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس، عنوان کرد: دولت و وزارت کشور مجری انتخابات، شورای نگهبان ناظر اجرای آن و هیأت های اجرایی و نهایتا هیأت های نظارت مسئول برسری صلاحیت ها هستند از این رو بخشداران، فرمانداران و استانداران نباید دخالتی در بررسی صلاحیت افراد داشته باشند و باید اجازه دهند صلاحیت افراد توسط هیأت هایی که برابر قانون مسئولیت پیدا کرده اند انجام شود و اگر کسی اعتراض دارد به مبادی ذیربط که هیأت های نظارت هستند مراجعه کند. ما این موضوع را در دولت مطرح کرده ایم و معتقدیم صلاحیت ها باید توسط مسئولان آن بررسی شده و نتیجه آن نیز بر عهده همان افراد است.

معیشت و نیاز مردم باید از اولویت های جدی باشد

وی ادامه داد: ما و شما مسئولیت داریم تا سفره، معیشت و نیاز مردم را یکی از اولویت های جدی تلقی کنیم. امروز مسأله توجه به معیشت مسأله اول و با اولویت دولت است که نسبت به مجلس نیز همین طور بوده چرا که محل مراجعه مردم است. تلاش ما در دولت درباره مسأله معیشت تسهیل شرایط زندگی برای مردم به نحوی است که سهل بودن تأمین معیشت را کاملا احساس کنند  و هدف ما نیز این است که تصمیم گیری های ما در سفره و زندگی مردم ملموس شود.

رئیس جمهور کشورمان در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدواریم مجموع اقدامات دولت و مجلس و سایر دست اندرکاران اداره کشور این نتیجه را داشته باشد که وضع معیشتی مردم روز به روز بهتر شده و زندگی بر آنها آسان تر شود و آنچه از سیاست های نظام بوده و ابلاغی است را با همه وجود عملیاتی و اجرایی کنیم./

پایان پیام

 

خبرنگار: ریحانه ورزنه

  • کد خبر : 372554
کلمات کلیدی